onsdag 9 mars 2011

Framfjädringen

Det har varit tyst från mig ett tag nu det beror att jag har hel del jobb i verkstan. Sen har jag även funderat på hur jag löser problemet med fjädringen,den går med lite för hög vikt fram, torsionstavarna är justerade i botten. Min första tanke var att montera extra spiralfjädrar, men det fanns ingen plats, sen får jag in ide om att montera luftdämpare och då kan man justera den höjd man vill ha. Söker på nätet och hittar hos Rallydelar i Vredstorp dämpare till Ford som ser ut vara korta, jag ringer och pratar med Tommy och han mäter längd och diameter och det ser ut att kunna passa.

 

husbilsrep -11 095husbilsrep -11 096

husbilsrep -11 098husbilsrep -11 100

Jag börjar med att skära bort extra förstärkningar för stötdämpare som sitter i hjulhusen.Där försvann några kilon.

husbilsrep -11 099husbilsrep -11 104husbilsrep -11 103

Nedre infästning måste ändras, pressar ur pinnen och sätter i en hylsa i bussningen som borras upp så att orginalskruven till dämparen passar.

 

husbilsrep -11 105husbilsrep -11 107husbilsrep -11 106

Övre fäste behöver också förstärkas, bockar ett rejält plattjärn,  borrar hål för att skruva fast i väggen (skönt med automatisk matning), förstärker också med plattjärn, syns på bilden under.

husbilsrep -11 110

Jag är helnöjd med resultatet så här långt, så lite ändringar som möjligt och ändå så bra, det gillar jag. Bara göra likadant på andra sidan och sen skruva ihop hela framvagnen. Det blir i början på veckan, nu ska jag vara ledig några dagar.

 

husbilsrep -11 108 Rallydämpare Saab 

Gå in på Rallydelar i Vredstorps hemsida och kolla, där finns det massvis med godsaker för oss biltokar.Jag hittade också rallydämpare med gas till lillebror, så nu blev Claes glad.

 

Hälsningar Anders

3 kommentarer:

Unknown sa...

Skitsnyggt Anders Du är en gud i verkstan.

Kaparn

Urban sa...

Tjusigt! Blir ju bättre än nytt.

milkokalle sa...

det vill gärna bli bra